نت خبر

گزیده ای از اخبار مهم اینترنتی

نت خبر

گزیده ای از اخبار مهم اینترنتی

در این سایت از برخی از خبرهای مهم در زمینه های گوناگون آگاه خواهید شد.

آخرین نظرات


یکی از شاخه های مکانیک سیالات که در صنعت کاربرد فراوانی دارد علم پنوماتیک است. این علم در دهه 1960 رشد فوق العاده ای داشته و اکنون در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت هوانوردی، صنعت چوب، صنعت فولاد، صنعت کاغذ، کارخانه قند و غیره جایگاه ویژه ای دارد. یکی از مزایای این آموزش ایمنی بالا، خطر و آلودگی کمتر است. علم پنوماتیک مبتنی بر اصول و قوانین فیزیکی و ترمودینامیکی است و از هوا به عنوان سیال قابل تراکم استفاده می شود. کلمه فرانسوی Pneumatic Pneumatique است، کلمه انگلیسی Pneumatics Pneumatic است و ریشه این کلمه از کلمه یونانی πνεῦμα هوا یا نفس گرفته شده است.

فرآیند کار این علم بر پایه گاز قوی برای ایجاد قدرت موتور یا کنترل دستگاه است. به این ترتیب هوا یا هوای فشرده از طریق کمپرسور وارد موتور شده و هوای فشرده را به کار تبدیل می کند. کمپرسور کاغذی است که هوای لازم را از طریق ابزارهای بادی تولید می کند و دارای انواع و حجم های مختلف می باشد. با الکتنو همراه باشید.

فشرده سازی هوا چیست؟

کمپرسور هوا یا پمپ هوا نوعی وسیله مکانیکی است که در صنایع کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسور با استفاده از انرژی الکتریکی، گاز را جذب کرده و سپس آن را فشرده کرده و وارد کندانسور می شود. دامنه استفاده از پمپ باد بسیار گسترده است، از لوازم خانگی کوچک گرفته تا دستگاه های صنعتی، کارگاهی، آزمایشگاهی و پزشکی استفاده می شود. یخچال، فریزر، تهویه مطبوع، جاروبرقی، دندانپزشکی، موتورهای توربین، میعانات گازی، ذخیره سازی گاز و غیره همگی نمونه هایی از کاربرد کمپرسور باد هستند.

تاریخچه پمپ باد صنعتی

اولین استفاده از هوای فشرده به زمانی برمی گردد که انسان با یک دمنده دست ساز آتش روشن می کرد. سپس در سال 1726 جان اسمیتون اولین سیلندر پمپ هوا را ساخت که در کوره های ذوب آهن استفاده می شد. پس از اختراع اولین ماشین تراش، سیلندرهایی با فشار حداکثر 1 بار ساخته شد.

یکی از قابل توجه ترین کاربردهای ابزار هوا، استفاده از چکش بادی برای حفاری تونل Mount Senis در سوئیس بود. این چکش 6 بار با همان فشار کار کرد و مدت زمان ساخت تونل را از 30 سال به 4 سال کاهش داد.

مکانیزم عملکرد پمپ هوا

مکانیسم اثر هوای فشرده با افزایش دما است. به همین دلیل، بسیاری از کمپرسورها شامل خنک کننده برای کاهش دمای گازهای خروجی می شوند. هوای مورد نیاز از ورودی به کمپرسور وارد شده و پس از عبور از فیلتر در محفظه مخصوص کمپرسور قفل می شود. وقتی هوا در اتاق گیر کرده است روتور شروع به چرخش خواهد کرد. و با حرکت دادن قسمت های نر و ماده فضای اتاق تنگ می شود و هوا فشرده می شود. هوای فشرده از طریق خروجی از دستگاه خارج می شود و می توان از آن استفاده کرد.

کاربرد و کاربرد کمپرسور

کمپرسورهای هوای غیر صنعتی برای مصارف خانگی مانند توپ های بادی، تشک بادی، لاستیک و غیره استفاده می شوند. از کمپرسورهای صنعتی در کارخانه ها و ماشین آلات صنعتی برای جابجایی قطعات مکانیکی استفاده می شود.

هوا مانند گاز، برق و آب منبع انرژی است. یکی از دستگاه های بادی کمپرسور هوا می باشد. کمپرسورها هوای فشرده مورد نیاز صنعت را تامین می کنند و معمولا در صنایع چوب و مبلمان، معدن، خودروسازی و صنایع پزشکی استفاده می شوند. از دیگر کاربردهای پمپ باد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خنک سازی اجزا یا قطعات در طول تولید، مانند خنک سازی لوله های حمل و نقل مواد غذایی و دارویی در کارخانه ها

برای پر کردن بطری گاز، هوای فشرده تحت فشار بالا تامین می شود

جداسازی مواد اضافی، مانند انواع جعبه

قطعات و پمپ ها مانند واتر جت و اسپری رنگ

هوای کافی برای غواصی فراهم کنید

در بخش پزشکی، به عنوان انواع ابزار جراحی یا ابزار برش استفاده کنید

در صنعت هواپیما برای هدایت هوای فشرده در موتورهای توربین استفاده می شود

نوع کمپرسور هوا

کمپرسورها بر اساس نوع و کاربردشان انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. 1688

کمپرسورهای دینامیک

در این کمپرسور انتقال انرژی به مایع ثابت است. انواع این کمپرسور کمپرسورهای گریز از مرکز و محوری می باشد.

کمپرسور جابجایی مثبت

این کمپرسور مقدار معینی هوا می گیرد و با کاهش فضا فشار را افزایش می دهد. کمپرسورهای پیستونی، پیستونی بدون روغن، دیافراگمی، مارپیچی، مارپیچ بدون روغن، مارپیچ مایع، دندانه دار، چرخی و پرچمی از جمله انواع این نوع کمپرسورها هستند.

هایپر کمپرسور

کمپرسورهای فشار بالا یا هایپر کمپرسورها پس از جنگ جهانی دوم برای پلیمریزاسیون متقابل گازها ساخته شدند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۴/۰۹
مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی