نت خبر

گزیده ای از اخبار مهم اینترنتی

نت خبر

گزیده ای از اخبار مهم اینترنتی

در این سایت از برخی از خبرهای مهم در زمینه های گوناگون آگاه خواهید شد.

آخرین نظرات

بارکدخوان یا بارکد خوان چیست؟

دوشنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۲، ۰۹:۳۷ ق.ظ


بارکدها نمایش اعداد و حروفی هستند که توسط دستگاه های خاص قابل خواندن هستند. این بشقاب های سیاه و سفید را می توان روی بسته بندی محصولات در سوپرمارکت ها، انبارها و ... مشاهده کرد. بارکدخوان این پنل ها را با انتشار اشعه مادون قرمز رمزگشایی می کند.

تاریخچه بارکد خوان

ایده ایجاد بارکدخوان در سال 1948 توسط برنارد سیلور و جوزف وودلند متولد شد. به درخواست یک شرکت مواد غذایی، آنها تصمیم گرفتند یک سیستم فروشگاهی توسعه دهند و دستگاهی بسازند که بتواند محصولات را به طور خودکار ردیابی کند.

اولین بارکدخوان توسط این دو نظریه پرداز در سال 1949 طراحی و در سال 1952 ثبت اختراع شد. این دستگاه شامل یک لامپ معمولی برای تابش نور در یک سری الگوهای دایره ای و اندازه گیری نور بازتاب شده بود. به دلیل دشواری استفاده از الگوهای دایره ای، این اسکنرها در سال 1969 منسوخ شدند.

بارکد خطی توسط Woodlen در سال 1973 ساخته شد و اولین بار در سال 1974 در یک فروشگاه مواد غذایی در آمریکا و سپس در سال 1979 در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. این بارکدخوان در سراسر جهان معرفی شد زیرا استفاده از آن آسان و راحت بود.

بارکدخوان یا بارکد خوان چیست؟

اسکنر بارکد خوان که به عنوان اسکنر بارکد و اسکنر نقطه فروش (POS) نیز شناخته می شود، یک دستگاه الکترونیکی دستی یا ثابت است که اطلاعات را از بارکدها می خواند.

بارکد خوان شامل یک اسکنر، یک رسیور داخلی یا خارجی و یک کابل برای اتصال به سیستم ذخیره سازی است. از آنجایی که این دستگاه ها به سادگی بارکد را به یک سری اعداد و حروف بی معنی ترجمه می کنند، این اطلاعات باید به کامپیوتر ارسال شود تا نرم افزار بتواند آن را درک کند.

اتصال این اسکنرها به کامپیوتر به کمک پورت سریال، پورت صفحه کلید یا کابل رابط به نام wedge برقرار می شود. فناوری های جدید امکان دانلود بارکد خوان ها و نرم افزارهای آنها را در چاپگرهای رومیزی و سایر دستگاه ها مانند تلفن های هوشمند فراهم کرده است.

اسکنر بارکد چگونه کار می کند؟

بارکدخوان ها پرتوی از نور مادون قرمز را از طریق بارکد می تابانند و میزان نور بازتاب شده را اندازه گیری می کنند (خطوط سیاه روی بارکد نسبت به مناطق سفید بین آنها نور کمتری را منعکس می کنند). به طور دقیق تر، سنسور موجود در اسکنر نور منعکس شده را تشخیص می دهد، یک سیگنال آنالوگ تولید می کند و آن را به رمزگشا ارسال می کند. رمزگشا این سیگنال را تفسیر کرده و آن را به اعداد و حروف تبدیل می کند. این متن تبدیل شده از طریق اسکنر بارکد فروشگاه به نرم افزار سیستم کامپیوتری برای پردازش داده می شود.

انواع کدخوان ها

انواع مختلفی از بارکد خوان ها با توجه به نیاز مشاغل مختلف در بازار موجود است. اما به طور کلی می توان آنها را به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

اسکنرهای قلم ساده ترین نوع بارکد اسکنر هستند و معمولاً توسط مشاغل کوچک استفاده می شوند. قطعات متحرک زیادی ندارد و به دوام بالا و هزینه کم معروف است. اسکنرهای قلم باید در تماس مستقیم با بارکد باشند، بنابراین باید در یک زاویه مشخص قرار گیرند.

اسکنرهای بارکد CCD بهتر از بارکد اسکنرهای قلمی عمل می کنند و اغلب در فروشگاه های خرده فروشی استفاده می شوند. این اسکنرها معمولاً دارای رابطی هستند که نمی تواند بیش از 1 اینچ (2.5 سانتی متر) از بارکد فاصله داشته باشد. هر بار که یک بارکد اسکن می شود، این دستگاه ها چندین قرائت را برای کاهش احتمال خطا انجام می دهند.

یک اسکنر تصویر که به عنوان دوربین خوان نیز شناخته می شود، از یک دوربین فیلمبرداری کوچک برای گرفتن عکس از بارکد استفاده می کند و سپس از تکنیک های پیچیده پردازش تصویر برای رمزگشایی بارکد استفاده می کند. این اسکنر می تواند بارکد را از فاصله 7.5-22.5 سانتی متری (3-9 اینچ) بخواند و معمولاً هزینه کمتری نسبت به اسکنر لیزری دارد.

لازم نیست اسکنر لیزری آوافرهنگ به بارکد نزدیک باشد. این بارکدخوان با استفاده از مجموعه ای از آینه ها و لنزها قادر به خواندن بارکدها بدون نیاز به جهت گیری خاص (حتی از فاصله 60 سانتی متری - 24 اینچی) می باشد. برای کاهش احتمال خطا، اسکن لیزری می تواند حداکثر 500 اسکن در ثانیه انجام دهد.

هنگام انتخاب بارکد اسکنر باید به پنج نکته مهم توجه کرد:

انواع بارکدخوان ها را در نظر بگیرید.

همانطور که گفته شد، پنج نوع اصلی بارکدخوان وجود دارد. امروزه اسکنرهای لیزری و CCD در بین مشاغل بسیار محبوب هستند. بارکدخوان های لیزری قوی تر و دقیق تر از سایر انواع اسکنر هستند (معمولاً یک خطا در 70 میلیون اسکن ایجاد می کنند). اسکنرهای CCD اغلب در فروشگاه‌های خرده‌فروشی دیده می‌شوند زیرا فاصله خواندن بیشتری دارند. اما آنها نمی توانند بارکدی را بیشتر از طول اسکنر بخوانند.

به دنبال سهولت استفاده باشید.

از آنجایی که از مشاغل انتظار می رود معاملات را تسهیل کنند، استفاده از اسکنر بارکد نباید دشوار باشد. یکی از بزرگترین نگرانی های صاحبان مشاغل نحوه اتصال دستگاه است. برخی از بارکدخوان ها مجهز به پورت های سریال و USB هستند و برای اتصال آنها به سیستم کامپیوتری نیاز به استفاده از کابل دارند. از طرف دیگر، مشاغل کوچک ممکن است اسکنرهای بی سیم را انتخاب کنند. این دستگاه ها از طریق بلوتوث به کامپیوتر متصل می شوند. تنها نقطه ضعف بارکدخوان های بی سیم این است که باید دائما شارژ شوند.

بارکدخوان مناسب باید با سیستم فروشگاه شما سازگار باشد.

برخی از اسکنرهای بارکد به طور خاص برای برخی از نرم افزارها طراحی شده اند. در حالی که دیگران به شما اجازه می دهند از آنها با سخت افزار و نرم افزارهای مختلف استفاده کنید.

به طراحی فیزیکی اسکنر بارکد توجه کنید.

بسیاری از کسب و کارها مصرف برق و وزن اسکنرها را در نظر نمی گیرند. به وزن بارکد خوان توجه کنید. به خصوص در مدل های دستی، صندوقدار مجبور است آن را در تمام طول روز نگه دارد. دسته آن باید باریک، ارگونومیک و راحت باشد.

استفاده و قابلیت های اسکنر را بررسی کنید.

یک اسکنر بارکد باید از نظر عملکرد انعطاف پذیر و قابل اعتماد باشد. این بدان معنی است که شما باید بتوانید انواع مختلف بارکدها را اسکن کنید. در شرایط مختلف موجود است اگر در کسب و کار خود نیاز به اسکن بارکدهای عریض و طولانی دارید. مطمئن شوید بارکدخوانی که انتخاب می کنید می تواند از آن پشتیبانی کند. اگر مدام در حال حرکت هستید یک اسکنر بی سیم به شما آزادی بیشتری می دهد. همین امر در مورد بارکد اسکنر Shopify نیز صدق می کند.

جنبه مهم دیگری که باید در نظر گرفت این است که آیا اسکنر می تواند بارکدهای فیزیکی و دیجیتالی را بخواند یا خیر. دنیای امروز در حال حرکت به عصر دیجیتال است و کسب و کار شما باید با این تغییرات ناگهانی کنار بیاید. امکان اسکن هر دو نوع بارکد و تصاویری مانند کدهای QR به شما کمک می کند تا تجارت خود را بهتر مدیریت کنید و سود بیشتری داشته باشید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۰/۲۵
مدیر سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی